Bezpieczeństwo na drodze mierzy się przy pomocy wielu czynników. Jednym z nich jest przyczepność. To szczególnie ważny aspekt prowadzenia pojazdów, od którego zależy zdolność kierowcy do zapanowania nad samochodem przy niekorzystnych warunkach pogodowych. W związku z tym należy bliżej przyjrzeć się klasie przyczepności przy wyborze właściwej opony.
Czym w ogóle jest przyczepność?
Przyczepność to, najogólniej mówiąc, nacisk oraz tarcie pojawiające się pomiędzy oponą a nawierzchnią. Im większe, tym auto porusza się stabilniej. Niewielką przyczepnością charakteryzuje się np. powierzchnia oblodzona czy miejsca w pobliżu torowisk tramwajowych, które często są zalane olejami i smarami.
Co wpływa na przyczepność opon?
Na parametr przyczepności ma jednak wpływ znacznie więcej czynników. Wpływa na to m.in.:
– masa pojazdu,
– zawieszenie,
– aerodynamika,
– wzór bieżnika,
– ciśnienie opon,
– wiek ogumienia.
Nie można przy tym zapomnieć o stanie nawierzchni. Źle utrzymana droga będzie negatywnie wpływać na współczynnik przyczepności, z kolei nowe lub regularnie konserwowane nawierzchnie pozwalają na stabilniejsze kierowanie samochodem.
Tym, na co nikt nie ma wpływu, jest oczywiście pogoda. Należy przygotować się na jazdę podczas opadów deszczu – przyczepność potrafi wówczas drastycznie spaść. Dlatego wielu producentów zamieszcza na etykiecie informacje dotyczące wspomnianego parametru właśnie w kontekście mokrej nawierzchni. A wraz z nim – drogę hamowania podczas niesprzyjających warunków atmosferycznych.
Różne klasy przyczepności opon
Obecnie funkcjonują dwa rodzaje etykiet informujących o klasie przyczepności opony. Pierwsza, z 2012 roku, wyróżnia 7 poziomów: od A (najwyższej) do G (najniższej), przy czym D jest puste, a ogumienie znajdujące się w tej klasie nie nadaje się do sprzedaży. Wynika to z chęci stworzenia większego rozróżnienia pomiędzy najlepszymi oponami a tymi znajdującymi się na niższej pozycji.
Między innymi z powodu chaosu wywołanego starą klasyfikacją wprowadzoną w 2021 roku nowy podział. Zawiera on 5 poziomów: A, B, C, D oraz E. Podporządkowanie opony do którejś z tych kategorii odbywa się na podstawie testów drogi hamowania na mokrej nawierzchni przy prędkości rzędu 80 km/h. Różnica odległości potrzebnej do wytracenia prędkości pomiędzy poszczególnymi klasami wynosi:
– A: jedna długość samochodu,
– B: + 3 metry,
– C: + 7 metrów,
– D: + 12 metrów,
– E: + 18 metrów.
Czy etykiety odnoszą się do opon zimowych?
Powyższa klasyfikacja nie odnosi się do opon zimowych. Dotyczy wyłącznie letnich i to na mokrej powierzchni. Opony zimowe 95/65 R16 i tym podobne modele znacząco tracą na przyczepności przy temperaturze niższej niż 7ºC. Rzadko też mają styczność z mokrą nawierzchnią, a częściej z oblodzoną. Radzą sobie za to z błotem i śniegiem.
A więc jakie opony zimowe 205 55 16 sprawdzą się najlepiej w kwestii przyczepności? Praktycznie każde. W ich przypadku nie jest to bowiem najważniejszy parametr. Można wobec tego skupić się na pozostałych aspektach ich budowy.